Isnin, 28 Mac 2016

Badakhshan


Badakhshan merupakan antara kawasan yang dicadangkan oleh Sajiah sebagai kawasan menarik yang boleh dikunjungi jika kita melancong ke Afghanistan. Menurutnya, kawasan itu terdapat gunung-ganang, rumput hijau yang segar seperti kawasan perkampungan yang terdapat di Malaysia. 
Pemandangan di Kedah
Nak dipendekkan cerita, Sajiah sukakan kawasan yang tenang dan mempunyai pemandangan yang sejuk mata memandang. Jadi, kami bertanya tempat yang menjadi pilihan dia sebagai destinasi pelancongan di Malaysia, dia menjawab Kedah kerana pemandangan kampung yang tenang dan penuh dengan kehijauan berbanding di bandar.



Pemandangan bukit yang hijau...sejuk mata melihat

Pemandangan Badakhshan yang penuh dengan bukit bukau
Badakhshan merupakan kawasan bersejarah yang terdiri daripada bahagian-bahagian Timur Laut Afghanistan dan Tenggara Tajikistan.


Badakhshan
Kawasan ini memiliki pemandangan yang mampu memulihkan jiwa yang kusut dan sesuai bagi mereka yang mahu melarikan diri dari kesibukan kota.


Cantik lagi memukau

Tidak rugi jika melancong ke Badakhshan

Musim bunga di daerah Zibak, Badakhshan

Langit membiru, gunung-ganang memukau....cantiknya

Selain itu, antara tempat menarik yang boleh dilawati ketika berada di Badakhshan seperti Lake Shiwa. Wilayah di sekitar Lake Shiwa dipengaruhi oleh ciri bentuk glasier.


Pemandangan Lake Shiwa

Lake Shiwa yang mampu membuat pelancong terpesona keindahannya

Masyarakat Afghanistan mempunyai jiwa yang ceria. Justeru, pasti mereka memiliki muzik yang mampu menghidupkan suasana itu.Badakhshan memiliki warisan muzik yang unik iaitu Pamiri Isma'iliyyah. Video dibawah merupakan antara muzik Pamiri..silalah dengar :)

0 ulasan :

Catat Ulasan